מנועי חיפוש יודעים לזהות את התדירות בה תוכן מוזן לאתר ומעלים את הדירוג לאתרים אשר מזינים תוכן באופן קבוע. מנועי חיפוש מחפשים תוכן רב, מקורי ובעל מילים רלוונטיות לבקשות של הגולשים שמחפשים בו תוכן. מערכות לניהול תוכן (CMS) יכולות לשפר באופן דרמטי את מיקומו בדפי התוצאות של מנועי החיפוש על ידי הזנת תוכן מעודכן ורלוונטי באופן שוטף ובכך לחסוך הוצאות רבות על קידום האתר בידי מקצוענים.

מערכת ניהול תוכן טובה אמורה לענות על כמה צרכים בסיסיים של הלקוח

  • ידידותית למשתמש הפשוט.
  • עמודי תוכן בעלי נראות זהה וללא כפילויות.
  • עונה על כללים נוקשים של היררכיה בין תפריטי הניווט.
  • היא פתוחה מספיק כדי שאפשר יהיה להוסיף לה מודולים על פי צרכים עתידיים.
  • העמודים שהיא מייצרת נראים באופן זהה בכל דפדפן מודרני.
  • הקוד שמייצרת המערכת רזה, חסכוני, ויעיל.
  • מקבלת עדכונים שוטפים וחדשניים שמותקנים בלחיצת כפתור
  • משחררת את בעל האתר מחברות האינטרנט
  • קל להעביר את האתר משרת לשרת
  • הכוח בידי המשתמשים.

למה מרבית האתרים בישראל נבנים במערכות ניהול תוכן מיושנות?

אם אתה בעל אתר קטן או בעל תקציב נמוך, מרבית הסיכויים שהחברה בה תבחר לבנות את האתר שלך תהיה מסדר גודל דומה ותתמחר אותו באופן שפוי. כנראה שחברה כזו תבנה לך את האתר עם מערכת ניהול תוכן (CMS) מבוססת קוד פתוח כגון ג'ומלה, וורדפרס, דרופל וכולי. למערכות אלה יתרונות מובהקים על פני כל מערכת ניהול תוכן אחרת: הן מתעדכנות מדי כמה חודשים בגרסאות חדשות, יש להן מלאי עצום של תוספים , אפשר לעשות להן קסטומיזציה על פי צרכי הלקוח ויש מאחוריהן קהילות ענק שממשיכות לפתח את הפלטפורמה. מערכות לניהול תוכן (CMS) קל לנהל וקל לקדם וכמובן קל מאוד להעביר אותם מחברה לחברה.

מאידך, אם אתה מייצג חברה גדולה או ארגון, סביר להניח שחברת בניית האתרים בה תבחר היא אחת מהגדולות בישראל, תקבל הצעת מחיר בהתאם, ובאופן אירוני, ברוב המקרים תקבל מוצר נחות שקשה לנהל ועוד יותר קשה לקדם בגוגל.
רוב החברות המובילות לבניית אתרים בישראל עמלו קשה מאוד על פיתוח מערכות ניהול תוכן עצמאיות. זה אמנם ראוי להערצה, אבל יש בזה לא מעט חסרונות:

  • חלק גדול מהמערכות פותחו בימים שלפני גוגל והן כיום פשוט מיושנות ובנויות טלאי על טלאי כדי להתאים, אפילו באופן חלקי. למערכות ה CMS החדשות
  • עם כל הכבוד לחברה כזו או אחרת, אף אחת מהן לא יכולה להתחרות בעשרות אלפי מפתחים מכל העולם שעובדים במקביל על מערכתו כגון וורדפרס או ג'ומלה.

התעקשות על מערכת ניהול תוכן סגורה, סוגרת את הדלת בפני הלקוח וגוררת אותו להוצאות מיותרות כאשר מגיע הרגע בו צריך להשיק את האתר וגם להגשים את מטרתו, כלומר להביא אליו גולשים. בחלק גדול מ מערכות ניהול תוכן הסגורות תיאלץ עכשיו לפתוח שוב את הכיס ולשלם פעם נוספת עבור התאמת האתר למנועי חיפוש. עבור לקוחות רבים זו פשוט לא אופציה והם ניצבים מול שוקת שבורה: גם שילמו ממיטב כספם עבור מוצר מיושן וגם אינם מסוגלים להפיק ממנו תועלת על ידי חשיפתו המלאה למנועי חיפוש ולתנועה אורגנית.

מה אפשר לעשות?
הכלים העומדים בפני אדם שאינו טכני הם מוגבלים, ולפעמים גורמים נזקים נוספים פרט לאלה הנגרמים על ידי מערכת ניהול התוכן. הדוגמא הבולטת ביותר היא כמובן שימוש בפלאש או השימוש בטכנולוגיות Ajax להצגת תכנים עשירים. מקבלי החלטות מתלהבים מהאפקטים הויזואליים של הטכנולוגיות הללו בלי להבין את החסרונות הגלומים בהם לאתרים שלהם.
כדי בכל זאת להמנע מטעויות והוצאות מיותרות, ההמלצה היא כמובן להתייעץ עם מומחים שאינם שייכים לצוות החברה שבונה לך את האתר – ובכל המקרים, להתעקש לקבל את קוד המקור של האתר שלך, זה עשוי לחסוך הרבה כסף ועוגמת נפש בעתיד.